Produkt dnia
Star Wars: Rebelia
Star Wars: Rebelia
399,90 zł 329,90 zł
Twilight Imperium IV: Świt nowej ery
Twilight Imperium IV: Świt nowej ery
529,90 zł 489,90 zł
Nowy Wspaniały Świat
Nowy Wspaniały Świat
119,90 zł
szt.
Wyspa Skye
Wyspa Skye
119,90 zł
szt.
Harry Potter: Hogwarts Battle (edycja polska)
Harry Potter: Hogwarts Battle (edycja polska)
199,90 zł 159,90 zł
Najlepsze okazje
Blood Rage (edycja polska)
Blood Rage (edycja polska)
339,90 zł 259,90 zł
szt.
Viticulture Essential Edition (edycja Polska)
Viticulture Essential Edition (edycja Polska)
239,90 zł 209,90 zł
szt.
Splendor
Splendor
129,90 zł 97,90 zł
Brzdęk!
Brzdęk!
209,90 zł 159,90 zł
szt.
Root: Plemiona Rzeczne
Root: Plemiona Rzeczne
99,90 zł 89,90 zł
Wojna o Pierścień: Panowie Śródziemia
Wojna o Pierścień: Panowie Śródziemia
119,90 zł 99,90 zł
Aeon's End: Niezbadany Mrok
Aeon's End: Niezbadany Mrok
89,90 zł 59,90 zł
Carcassonne Big Box 6
Carcassonne Big Box 6
249,90 zł 189,90 zł
szt.
Tajniacy Duet
Tajniacy Duet
69,90 zł 59,90 zł
Smart Games- Łowcy Duchów
Smart Games- Łowcy Duchów
64,90 zł 55,90 zł
szt.
Brzdęk! Wesoła Kompania!
Brzdęk! Wesoła Kompania!
119,90 zł 79,90 zł
szt.
Współpracujemy z:
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Wsiąść do Pociągu- którą grę wybrać? 0
Wsiąść do Pociągu- którą grę wybrać?

Wsiąść do Pociągu - Kilka słów o najpopularniejszej grze familijnej

 

Pewnie zastanawiacie się dlaczego zdecydowaliśmy się napisać ten artykuł? Powodów znalazłoby się kilka, ale jest jeden, który przeważył. Ostatnio pojawiły się dodruki zarówno podstawowej wersji gry Wsiąść do Pociągu oraz Wsiąść do Pociągu Europa, a także dodatkowo pojawił się dodruk długo oczekiwanych dodatków do tej gry. To spowodowało, że mieliśmy całkiem sporo pytań na temat jaki dodatek pasuje do której wersji podstawowej oraz czym różnią się owe wersje.

 

 

 

 

Dodatkowo pojawiła się też nowa wersja: Wsiąść do Pociągu Europa - Edycja Jubileuszowa na 15 lecie. O tej pozycji też wspomnimy kilka słów w dalszej części artykułu :)


Gra planszowa idealna na start?

 

Wsiąść do Pociągu jest jedną z tych gier, które wszyscy polecają na start. Czy to dobra planszówka na rozpoczęcie tego hobby?

Zdecydowanie TAK!

 

Jest to jedna z tych gier, które tłumaczy się w około 15 minut. Zasady są proste a sama rozgrywka zapewnia nam sporo emocji. W tej grze jest też całkiem sporo negatywnej interakcji, co powoduje sporo zamieszania nad planszą. W końcu najlepszą zabawą jest nie tylko zapunktowanie odcinka naszej trasy, ale również przyblokowanie przeciwnika ;) Na koniec muszę też wspomnieć o losowości. Im gracze są bardziej zaawansowani tym mniej jej szukają w grach. Tutaj jest jej akurat. Daje nam czasami popalić, ale jednocześnie mamy kilka sposób na jej kontrolę.

 

Wsiąść do Pociągu - o czym jest ta gra?

 

W tej grze planszowej każdy z graczy ma za zadanie budować połączenia kolejowe i realizować bilety, które wylosował na początku gry. Robimy to zbierając karty przedstawiające wagony i używamy ich by zajmować trasy kolejowe na planszy,  budować dworce kolejowe lub pokonywać tunele.

 Na początku rozgrywki każdy gracz otrzymuje karty biletów, które jednocześnie są celami do zrealizowania. Znajdują się na nich nazwy miast do których należy zbudować nieprzerwane połączenie kolejowe. Aby to zrobić uczestnicy będą pobierać karty wagonów w kolorach odpowiadających trasom na mapie a następnie zagrywali zestawy kart, które umożliwiają położenie na planszy swoich plastikowych wagonów.

 Do wygrania potrzebny nam będzie zmysł taktyczny, który pozwoli nam zająć strategiczne punkty na mapie by jak najszybciej realizować swoje cele i jednocześnie nie pozwolić innym tak łatwo zdobywać punktów :)

Gracz, który zdobędzie najwięcej punktów za wybudowane połączenia kolejowe i zrealizowane bilety wygrywa grę. Jednak trzeba uważać, każdy bilet jaki pozostanie niezrealizowany na koniec rozgrywki generuje nam spory problem. Odejmujemy od końcowego wyniku tyle punktów ile warty jest dany niezrealizowany bilet.

  

Wsiąść do Pociągu- idealna gra do grania z dziećmi

 

Seria gier Wsiąść do Pociągu nadaje się idealnie do wspólnego grania z dziećmi. Neutralna tematyka - w końcu jakie dziecko nie lubi pociągów? :) Atrakcyjne wykonanie i proste zasady powodują, że już 8 latkowie mogą śmiało grać w tę grę. Jeżeli jednak, chcemy pograć z młodszym dzieckiem możemy zastanowić się na kupnem: Wsiąść do Pociągu: Pierwsza Podróż.  Ta uproszczona wersja gry pozwala cieszyć się rozgrywką już 4 latkom. Jednocześnie bazuje na swojej starszej siostrze i pozwala łatwiej wejść w bardziej rozbudowaną rozgrywkę w późniejszym etapie.

 

Gra ma też walory edukacyjne. Oprócz kwestii związanych z ćwiczeniem w dziecku samodzielnego myślenia i samodzielnego podejmowania decyzji dziecko w łatwy i przyjemny sposób może nauczyć się pojęć związanych z geografią.

 

Wsiąść do Pociągu- którą grę podstawową wybrać?

Pierwszą grą wydaną w jednej z najlepiej sprzedających się serii gier planszowych na świecie było: Wsiąść do Pociągu. Ta wersja gry popularnie zwana USA, przenosiła nas do Stanów Zjednoczonych. Jest to podstawowa wersja gry, która rok po wydaniu doczekała się nowej wersji  - Europa.

We Wsiąść do Pociągu: Europa mamy do czynienia z trzema różnicami względem gry podstawowej. Można uznać to w sumie za mini dodatki :)

W wersji Europa, oprócz podstawowych zasad, gra daje nam możliwość zbudowania dworców kolejowych. Każdy dworzec pozwala nam przejąć na własne potrzeby kawałek trasy przeciwnika, co zapewnia nam dużo możliwości dodatkowych. NIe musimy za każdym razem szukać nowego objazdu :) Jednocześnie za każdy niewybudowany dworzec będziemy tracić punkty zwycięstwa na koniec rozgrywki.

Oprócz dworców w wersji Europa, mamy na planszy tunele i promy. Są to dodatkowe rodzaje tras, które powodują wzrost losowości, bo aby wybudować takie połączenie musimy zebrać określony zestaw kart. Często jednak są to fajne „skróty” i warto spróbować się przebić tym tunelem :)

Na dzień dzisiejszy obie wersje są bazą do późniejszych dodatków. W tym artykule wymienimy wszystkie dodatki wydane do tej gry z odpowiednią adnotacją, do której wersji są kompatybilne.

W grach podstawowych mamy jeszcze dwa wyjątki.

 

Wsiąść do Pociągu: Dookoła Świata

 

Ta gra przenosi nas na zupełnie inną mapę! Teraz budujemy nie tylko połączenia kolejowe na wszystkich kontynentach, ale dodatkowo musimy budować szlaki wodne! W tej grze mamy do dyspozycji także drugą mapę i drugi zestaw kart biletów: Wielkie Jeziora USA.

W odróżnieniu od WdP Europa czy USA, mamy w niej karty biletów, pokazujące kilka miast. Dają one dużo dodatkowych punktów jeśli uda nam się zbudować nasze trasy kolejowe idealnie odzwierciedlające te z grafiki na karcie.

Dodatkowo w grze nie ma dworców znanych z wersji Europa za to każdy gracz startuje z 3 portami. Za ich wybudowanie w odpowiednich miejscach można zgarnąć mnóstwo dodatkowych punktów na koniec gry lub stracić 4pz za każdy niewybudowany port.

Naszym zdaniem najbardziej rozbudowana wersja z serii Wsiąść do Pociągu ale zdecydowanie warta swojej ceny!

 

UWAGA: Nie pozwala na granie z dodatkami.

 

Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy 

Wsiąść do Pociągu- Kraje Północy 

W tej wersji gry pogramy we dwie lub trzy osoby! Idealna wersja jeśli często siadamy do gry w mniejszym gronie osób. Często wybór idealnej gry dwuosobowej bywa problematyczny. Jeszcze częściej coś co świetnie działa na czterech lub pięciu graczy źle skaluje się na granie we dwójkę. We Wsiąść do Pociągu problemem jest po prostu za dużo przestrzeni na mapie i za małe wchodzenie w interakcję z innymi.

Wersja Kraje Północy jest stworzona właśnie w ten sposób, by wyeliminować ten problem jednocześnie nie tracąc innych zalet tej gry. Nadal łatwo ją się tłumaczy, nadal to idealna pozycja familijna a jednocześnie można pograć w parze.

 

Wsiąść do Pociągu: Który dodatek?

 

Słowem wstępu, jeśli znudzą Wam się podstawowe wersje gier można wejść w temat dodatków. A tych nie brakuje! Oczywiście, nikt nie karze wam kupować ich wszystkich, ale wiemy jak to jest :) Gdy w głębi duszy oprócz graczem jest się też kolekcjonerem, to można się tutaj poczuć jak ryba w wodzie.

Dodatki możemy podzielić na dodatkowe trasy oraz na dodatkowe mapy. Każdy z dodatków do Wsiąść do Pociągu wprowadza oprócz mapy dodatkowe mikro zasady. Postaram się je tutaj po kolei opisać.

 

Dodatki Europa 1912 oraz USA 1910

 

Te dwa dodatki opiszę razem, ponieważ jest to ten sam typ dodatku. Wprowadzają one nowe karty tras, które mogą zostać użyte zamiast tych z gry podstawowej. Dodatkowo posiadają część tych samych tras co w grze podstawowej (zamienniki). Nowe karty biletów to też oczywiście nowe wyzwania i większa regrywalność.

 

Dodatek Europa 1912 wprowadza do gry również mini rozszerzenie o nazwie Magazyny i Zajezdnie.  Dodatek ten, może być użyty z  jakąkolwiek mapą Wsiąść do Pociągu, nie tylko Wsiąść do Pociągu: Europa

 

 

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 1 - Azja

 Wsiąść do Pociągu- Azja

Wsiąść do Pociągu: Azja To zestaw tak naprawdę dwóch nowych map! Azja oraz Legendarna Azja. Ta pierwsza mapa pozwala dołączyć do gry 6 osobie! 

Mapa Azji została zaprojektowana specjalnie do rozgrywek drużynowych dla 4 albo 6 graczy.

Przed rozpoczęciem rozgrywki gracze muszą dobrać się w drużyny dwuosobowe i usiąść obok siebie.  Najważniejsza zasada jest taka, że osoby z tej samej drużyny muszą zawsze grać po sobie.


Wagony w kolorze wybranym przez drużynę należy podzielić na 2 zestawy po 27 wagoników, po 1 zestawie dla każdego gracza. Gracze z jednej drużyny zdobywają punkty razem! Jednak muszą trzymać swoje wagoniki osobno! Drużyna posiada również 2 wspólne stojaki na karty (jeden na wspólne karty Wagonów i drugi na wspólne karty Biletów). W trakcie gry zawodnicy z drużyny mogą się komunikować, ale nie mogą wymieniać się informacjami na temat rozgrywki z wyjątkiem konsultacji na temat użycia kart na wspólnym stojaku.

Ten dodatek pasuje do: Wsiąść do Pociągu USA oraz Europa.

 

 

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 2 - Indie i Szwajcaria

Wsiąść do Pociągu- Indie

Dodatek Indie przenosi nas do roku 1911 a akcja toczy się w kolonialnych Indiach. Mapa Indii jest przeznaczona dla 2 do 4 graczy. Tylko w rozgrywce 4 osobowej gracze mogą używać obu torowisk w podwójnych trasach. W rozgrywce 2 i 3 osobowej, za każdym razem jak jeden z torów na podwójnej trasie zostaje zajęty drugi przestaje być dostępny.

 

Mapa Szwajcarii została stworzona specjalnie dla 2 lub 3 graczy. Tylko w rozgrywce 3 osobowej, gracze mogą używać podwójnych tras. W grze dwuosobowej, po tym jak jedno z torowisk podwójnej trasy zostanie przejęte, drugie przestaje być dostępne. Na mapie Szwajcarii niektóre trasy łączą miasta z sąsiadującymi ze Szwajcarią państwami.

Ten dodatek pasuje do: Wsiąść do Pociągu USA oraz Europa.

 

 

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 3 - Afryka


Ten trzeci dodatek przenosi nas na czarny ląd. Dodatkowo wprowadza nową mechanikę. W pudełku znajdziemy talię 45 kart terenów, które są podzielone na trzy kategorie. Każda z nich powiązana jest z innymi kolorami tras.

 

  • karty dżungli i lasów – fioletowe, niebieskie i zielone trasy,
  • karty gór i klifów – białe, szare i czarne trasy,
  • karty pustyni i sawanny – żółte, pomarańczowe i czerwone trasy.

 

Gracze dzięki nim mogą podwajać wartości tras przebiegających przez określone tereny. W trakcie gry, gacze mogą dobiera karty terenów tak jak karty wagonów.

Ten dodatek pasuje do: Wsiąść do Pociągu USA oraz Europa.

 

 

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 4 - Holandia

 Wsiąść do Pociągu: Holandia

Czwarta mapa do WdP przenosi nas do Holandii. Na mapie Niderlandów za budowanie tras będziemy zmuszeni też płacić specjalnymi kwitami przejazdowymi. Gdy gracz zajmuje pierwszą nitkę podwójnego połączenia (a w tej wersji są same podwójne połączenia) płaci odpowiedni koszt przejazdu do banku. W momencie w którym zajęta zostanie druga nitka takiego połączenia, opłata za przejazd trafia do gracza, który zajął pierwszą nitkę. Ten sposób gry wymusza na graczach pośpiech w budowaniu tras, w końcu każdy woli zapłacić koszt do banku a nie drugiemu graczowi.

Ten dodatek pasuje do: Wsiąść do Pociągu USA oraz Europa.

 

 

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 5 - Zjednoczone Królestwo i Pensylwania

 Wsiąść do Pociągu: Zjednoczone Królestwo i Pensylwania

Piąty dodatek jest jednym z najciekawszych z całej serii gier Wsiąść do Pociągu.

Zawiera w sobie dwie mapy: Zjednoczone Królestwo i Pensylwania. Każda z nich oprócz oczywistych różnic w postaci tras i miejscowości wprowadza do gry dodatkowe zasady. Dzięki nim gra mocno różni się od gry podstawowej. To zdecydowany plus dla tych, którym przejadła się już seria.

 

Zjednoczone Królestwo wprowadza do gry karty technologii. Gracze rozpoczynają rozgrywkę bez technologii, dzięki temu są zmuszeni do inwestowania w nie. W przeciwnym wypadku, mogą zajmować tylko trasy składające się z 1 lub 2 pól. Dodatkowo bez nowych technologii gracze mogą budować te pojedyncze i podwójne trasy tylko w Anglii.


Na początku swojej tury, przed wykonaniem regularnej akcji, gracz może odrzucić karty lokomotyw, aby zainwestować w jedną kartę technologii. Nowa zasada jest też taka, że 4 karty w tym samym kolorze mogą zastąpić jedną kartę lokomotywy.

Możliwych technologii jest aż 16 i dzielą się one na zwykłe i zaawansowane.

 

Pensylwania wprowadza do gry udziały. Podczas przygotowania do rozgrywki należy podzielić udziały na stosy według przewoźników. Karty każdego z nich należy ułożyć w kolejności numerycznej (zaczynając od 1 na górze stosu).


Gdy gracze zajmują trasę, mogą również wziąć wierzchnią kartę Udziałów z dowolnego stosu przewoźników, który ją obsługuje. tj. Przewoźnika, którego symbol znajduje się obok zajmowanej trasy.

Gracze ujawniają swoje udziały dopiero na koniec gry. Oczywiście mogą je w trakcie rozgrywki przeglądać.

Gracz, który posiada najwięcej kart Udziałów danego Przewoźnika, otrzymuje najwięcej punktów (dokładną wartość można znaleźć na kartach Udziałów tego Przewoźnika), drugą co do wielkości premię punktową uzyska gracz z drugą największą liczbą kart Udziałów itd.

Ten dodatek pasuje do: Wsiąść do Pociągu USA oraz Europa.

 

 

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 6 - Francja i Dziki Zachód

 Wsiąść do Pociągu: Francja i Dziki Zachód

 

Mapa Francji- zmienia całkowicie podejście do tej serii. W tym dodatku do gry musimy  zbudować najpierw tory a dopiero potem połączenia kolejowe! W tym rozszerzeniu musimy planować swoje ruchy z dużym wyprzedzeniem. Mamy szansę blokować naszych przeciwników i czerpać z tego sporo radości.

W praktyce to działa tak, że decydując się na akcję dobrania kart, musimy także umieścić na planszy wybrany odcinek torów. Niezależnie gdzie, ważne, żeby ich długość zgadzała się z naniesionym na mapę podkładem kolejowym.

 

Mapa Wsiąść do Pociągu: Dziki Zachód zmusza nas do budowania sieci kolejowej wyłącznie z naszego rodzinnego miasteczka. Swoje połączenia budujemy poprzez kontrolowanie miast wzdłuż wybudowanej wcześniej linii kolejowej. Mapa przeznaczona jest dla od 2 do 6 graczy. Ten dodatek wprowadza także tajemniczego kosmitę. Przewozimy go pomiędzy swoimi miastami. Ten gracz, który będzie go kontrolował na koniec gry otrzyma dodatkowe punkty zwycięstwa.

Ten dodatek pasuje do: Wsiąść do Pociągu USA oraz Europa

 

 

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 6,5 - Polska

 Wsiąść do Pociagu: Polska

Mapa Polski jest zaprojektowana pod rozgrywkę we 2 do 4 osób. W tym dodatku do gry będziemy budować nie tylko połączenia krajowe, ale również naszym zdaniem jest usprawnić komunikację z sąsiednimi państwami. Za każdym razem gdy uda nam się stworzyć takie połączenie, dobieramy wierzchnie karty ze specjalnych stosów obu państw. Ich wartość punktowa ułożona jest malejąco, a oznacza to, że gracze, którzy jako pierwsi dobierają karty, mogą liczyć na ich większą ilość.

 

 

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 7 - Japonia i Włochy

 Wsiąść do Pociągu- Włochy i Japonia

Mapa Japonii Stawia graczy w niekomfortowym położeniu. Część z tras zarezerwowana jest dla superszybkiego pociągu i po wybudowaniu ich wszyscy gracze mogą z tego skorzystać. Takie połączenie jest neutralne pod kątem punktowania za bilety! Wynagrodzeniem dla gracza, który zbudował połączenie szybkiego pociągu, może zostać nagrodzony dodatkowymi punktami na koniec gry. Aby te punkty podłączyć jest specjalna tabelka w instrukcji. 

Dodatek Włochy skupia się na łączeniu regionów. Za połączenia wielu prowincji zgarniamy dodatkowe punkty zwycięstwa na koniec gry. Oprócz pociągów w tym dodatku będziemy budować także połączenia morskie i będziemy wykorzystywać specjalne karty promów.

 

 

Pozostałe gry planszowe z serii Wsiąść do Pociagu:

Wsiąść do Pociagu dodatki 

Wsiąść do Pociągu: Londyn

To prosta gra, która idealnie nadają się jako gateway do świata planszówek. Podczas gry gracze rywalizują na planszy budując jak najwięcej połączeń autobusowych i łącząc najważniejsze dzielnice Londynu. Mała i szybka gra planszowa.

 

Wsiąść do Pociągu: Amsterdam

Kolejna mała i dynamiczna gra planszowa osadzona w uwielbianym temacie: Wsiąść do Pociągu. W tej odsłonię gry, gracze ścigają się o to, kto zajmie najlepsze szlaki handlowe i zrealizuje tym samym najcenniejsze kontrakty.

 

Wsiąść do Pociągu: New Jork

Następna planszówka osadzona w temacie Wsiąść do Pociągu. Tym razem naszym zadaniem jest budować połączenia taksówkarskie. Mała mapa i krótkie trasy skracają rozgrywkę do minimum.

 

Wsiąść do Pociągu: Niemcy

To jedna z najlepiej ocenionych edycji gier z serii Ticket to Ride. Rozgrywka koncentruje się na mapie Cesarstwa Niemieckiego i wprowadza nową, mechanikę pozyskiwania pasażerów! Dodatkowym sposobem na zgarnięcie punktów zwycięstwa jest obsługa pasażerów. Na początku gry pionki pasażerów kładzie się na wszystkich miastach występujących w grze. Za każdym razem, gdy budujemy trasę, możemy zabrać ze sobą jednego z pasażerów z przyległych do wybudowanej trasy miast. Dodatkowe punkty zdobywać będą Ci, którzy obsłużą największą ich liczbę w poszczególnych kolorach. 

 

Dodatkowo w tej grze mamy dwa strony kart biletów. Na jednym znajdziemy trasy krótkie a na drugim długie. Pozwala to na większą kontrolę tego co dzieje się na planszy i realizowanie własnych przemyślanych strategii.

 

Na koniec muszę wspomnieć jeszcze o jednej grze.

Logiquest: Wsiąść do Pociągu - Zmiana toru.

Gra dopiero wyjdzie, ale już teraz warto odnotować najważniejsze informacje o niej. Jest to jednoosobowa gra logiczna, w której wcielamy się w rolę: dyżurnego. Naszym zadaniem jest ustawianie załadowanych wagonów na odpowiednich torach i wyprawianie lokomotyw tak, aby pociągi wjechały na stację o czasie.

 

Słowem podsumowania

To Tyle mam nadzieję, że takie zestawienie przypadło Wam do gustu :) Wsiąść do Pociągu to prosta gra ale ogrom możliwości jej rozszerzenia często powoduje zawrót głowy. A Ty wybrałeś już wersję dla siebie?

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl