Produkt dnia
Twilight Imperium IV: Świt nowej ery
Twilight Imperium IV: Świt nowej ery
499,90 zł 489,90 zł
szt.
Na skrzydłach
Na skrzydłach
149,90 zł 144,90 zł
szt.
Najlepsze okazje
Azul (edycja polska)
Azul (edycja polska)
149,90 zł 139,90 zł
szt.
Catan: Gra o Tron - Braterstwo straży
Catan: Gra o Tron - Braterstwo straży
299,90 zł 179,90 zł
szt.
Osadnicy: Królestwa Północy
Osadnicy: Królestwa Północy
124,90 zł 104,90 zł
szt.
This War of Mine: Gra planszowa
This War of Mine: Gra planszowa
173,90 zł 169,90 zł
szt.
Sagrada
Sagrada
115,90 zł 109,90 zł
Sagrada: Jeszcze więcej szkła
Sagrada: Jeszcze więcej szkła
73,50 zł 69,90 zł
szt.
 7 Cudów Świata
7 Cudów Świata
114,90 zł 109,90 zł
szt.
Scythe
Scythe
279,90 zł 269,90 zł
szt.
Cyklady
Cyklady
169,90 zł 163,90 zł
szt.
Wojna o pierścień
Wojna o pierścień
299,90 zł 283,90 zł
Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 6.5 - Polska
Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 6.5 - Polska
89,90 zł 79,90 zł
499,90 zł 489,90 zł
szt.
Producenci
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Gry Planszowe- 7 Kroków, jak dobrze tłumaczyć zasady gier!
Gry Planszowe- 7 Kroków, jak dobrze tłumaczyć zasady gier!

Gry Planszowe- 7 Kroków, jak dobrze tłumaczyć zasady gier! 

Gry Planszowe to wspaniałe hobby i cieszy nas bardzo, że coraz więcej ludzi wybiera taką formę spędzania czasu wolnego. Jednak w łatwy sposób można ludzi zniechęcić do planszówek, albo spowodować, że zamiast odkrywać nowe wspaniałe gry, ludzie siadają do Monopoly, czy innego, dobrze znanego i ogranego tytułu. Od którego można dostać mdłości…

Chyba każdy z nas to słyszał:  „Eee, stary to jest dużo zasad, zagrajmy w coś prostrzego”

Planszówkowa zasada nr.1

„Gdy zapraszasz ludzi na granie w nową grę- twoim obowiązkiem jest nauczyć ich zasad!”

Gdyby każdy stosował się do powyższej reguły świat byłby piękny. Ile to razy spotkaliście się z tym, że pijecie sobie spokojnie jakiś napój, przegryzacie to niezdrową przekąską i tu nagle ktoś krzyczy: „ej słuchajcie, mam nową grę planszową, może zagramy!?” no i się zaczyna…. Ok, tu jest instrukcja, ej spokojnie ma tylko 23 strony, luz zaraz ogarniemy….. Aha ten znacznik to znacznik pierwszego gracza…. pierwszym graczem zostaje… Ten co ostatni umrze z nudów czekając aż jedna osoba na głos przeczyta 20 kartek instrukcji!

Dlatego jeżeli chcesz zagrać z ludźmi to spraw, by dobrze się przy tym bawili, a nie umierali z nudów!

Może ten krótki artykuł Ci w tym pomoże!

KROK 1.  Przeczytaj instrukcję przed zaproponowaniem wspólnej gry.

Jeżeli nie rozumiesz co tam jest napisane - a zdarzają się słabo napisane instrukcję w grach - obejrzyj film na YouTube, w którym ktoś tłumaczy zasady. Bardzo dobrze robi to np: Piotrek z Granie w Chmurach.

KROK 2. Rozłóż grę i przygotuj elementy startowe każdego gracza.

Mógłbym tu napisać coś na temat działania różnych zmysłów i ułatwienia zapamiętywania. Napiszę coś innego, coś ważniejszego. NIe ma nic bardziej wkurzającego niż mówienie do osób, które nie słuchają. Jak przygotujesz wcześniej rozgrywkę unikniesz momentu, w którym współgracze tak ekscytują się rozkładaniem i segregowaniem elementów, że zapominają o Tobie i Twoim gadaniu :)

KROK 3. Zacznij od krótkiego zarysowania fabuły gry. 

Takie wprowadzenie fabularne w świat przedstawiony w danej grze, to świetny sposób, by zachęcić współgraczy do zaangażowania się w grę.  W końcu nie raz będziecie na nią poświęcać godzinę czy dwie. Warto sprawić, by ludzie poczuli klimat. Oczywiście są gry, gdzie tego klimatu nie ma, lub jest mocno doklejony na siłę, ale mimo wszystko miło jest zarysować fabułę.

KROK 4. W jaki sposób gra się kończy i kto zostaje zwycięzcą?

Lubię wiedzieć od razu co jest moim celem w grze. Czy uzbieranie największej ilości punktów zwycięstwa, czy np. przetrwanie jako jedyny gracz i wyeliminowanie wszystkich współgraczy. Nie ma znaczenia. Ważne by od tego rozpocząć. W ten sposób trafiasz jeszcze na uwagę współgraczy.

KROK 5. Pokaż jakie akcje mogą wykonywać gracze.

Pokaż teraz innym jakie są dostępne akcje i po co mają je robić. Krótko opisz dostępny wachlarz akcji i przechodź od ogółu do szczegółu. Nie tłumacz wszystkiego. Zarysowuj tylko to, co można zrobić. Pokaż np. jak mniej więcej wygląda walka ale nie tłumacz jej wszystkich zasad.

Krok 6. Zacznijcie grę.

Tak dobrze czytasz, zacznijcie grę. Osoba, która tłumaczyła zasady powinna w pierwszej turze ewentualnie pomagać wybrać odpowiednią akcję,  jednak tylko tym graczom, którzy tego potrzebują. Nie narzucaj się. Po rozegraniu pierwszej, może drugiej tury w większości gier wszyscy już będą wiedzieć mniej więcej o co chodzi.

Krok 7. Bawcie się dobrze

Taki sposób tłumaczenia pozwala szybko zacząć grę. Czyli szybko przebrnąć przez najnudniejszą cześć wieczoru i cieszyć się wspólną rozgrywką. Oczywiście, że są gry planszowe, które mają bardzo, bardzo zaawansowane zasady i taki sposób nie zadziała, ale powiedzmy sobie szczerze, że dla większości gier taki sposób tłumaczenia zasad będzie wystarczający.

Osobiście tłumaczę zasady gry Twilight Imperium IV właśnie w ten sposób. Dzięki temu udało nam się rozegrać wiele partii z wieloma osobami, które grały po raz pierwszy i już od drugiej, trzeciej tury dobrze się bawili. Można też tłumaczyć zasady tej gry ok. 1h i dopiero później rozpocząć granie.

Kilka cennych uwag:

  • Dostosuj słownictwo do współgraczy: nie każdy wie co to np. tapowanie, support, czy deck building.
  • Staraj się tłumacząc zasady porównywać grę do innej gry np. to działa tak samo jak w Blood Rage
  • Nie denerwuj się ;) Wiem, to nie jest łatwe
  • Jeżeli czegoś nie wiecie,  zawsze szukaj w instrukcji. Jeżeli nie znajdziecie rozwiązania, zagrajcie intuicyjnie. Następnie po grze możesz odwiedzić grupę na FB: …… lub poszukać FAQ na np. BGG.